8 weekse training volwassenen

Voor de 8 weekse mindfulness training zijn positieve effecten aangetoond op het gebied van

  • stress
  • pijnklachten
  • slapeloosheid
  • piekeren en negatieve denkpatronen over onszelf en ons leven
  • vermoeidheid

Mindfulness, de 8 weekse training

Door middel van de mindfulness training ontwikkel je vaardigheden om op een andere – accepterende- wijze om te gaan met de gebeurtenissen die je tegenkomt in je leven. De instrumenten die hiervoor ingezet worden zijn gericht op ervaringsgericht leren. Onder andere wordt geoefend met meditaties, aandachtoefeningen en lichte bewegingsoefeningen. Bewust aanwezig zijn en aandacht hebben voor wat er op dit moment is, zonder oordeel, vormen de kern.

Deze training vindt wekelijks plaats, gedurende een periode van 8 weken. De bijeenkomsten duren twee en half uur. Tijdens de bijeenkomsten wordt je in groepsverband begeleid in het onderzoeken van de eigen patronen, gedachten, gevoelens en emoties. Deze bijeenkomsten helpen je meer bewust en met meer aandacht voor wat er nu is in het leven te staan.

Mindfulness wat voor jou?

Mindfulness is geschikt voor iedereen die zichzelf beter wil leren kennen, om zo tot een bewuster leven in balans te komen. We leven in een maatschappij waar drukte en hectiek vrijwel dagelijks op onze agenda staan. Dit kan wel eens tot gevolg hebben dat we ons gestrest voelen, spanningsklachten ervaren, minder goed slapen of vaker ziek zijn. Mindfulness kan behulpzaam zijn bij deze klachten. Door mindfulness te beoefenen leer je de eigen patronen van gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties beter kennen. Door deze kennis van jezelf, in combinatie met momenten van stilstaan, kan je beter voor jezelf leren zorgen.

Inhoud van de cursus

Wekelijks komen drie elementen terug: Het beoefenen van mindfulness aan de hand van oefeningen die begeleid worden, stilstaan bij de ervaringen die je hebt bij de oefeningen en eventueel uitwisselen met elkaar en als laatste – misschien wel het belangrijkste element – de koppeling naar het dagelijks leven.

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

  • Aandacht voor het lichaam
  • Omgaan met stress en spanning
  • Compassievol en vriendelijk omgaan met jezelf
  • Leven in het nu, genieten van het moment
  • Ontdekken van de eigen patronen van gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties
  • Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?

Naast de sessies waar je als groep bij elkaar komt, krijg je wekelijks huiswerk mee. Het huiswerk vormt een belangrijk deel van de training. De huiswerkopdrachten bestaan voor het grootste gedeelte uit oefeningen die je in de bijeenkomst al gehad hebt, en thuis verder gaat oefenen. Voor het doorbreken van patronen, is het nodig om hier de nodige aandacht en tijd in te investeren. Ook het uitwisselen van ervaringen met elkaar is een belangrijk onderdeel van de training.

Wil je meer informatie over mindfulness, lees verder …

Praktisch

Cursusduur                8 weken & 1 terugkombijeenkomst
Frequentie                  wekelijks
Duur                            twee en half uur
Locatie                        Praktijk Capaz Mindfulness, Rodelaan 45, Voorburg
Kosten                         €375,00 inclusief werkboek en c.d.’s

Data en aanmelden

De trainingen die ingepland staan op dit moment, vindt je hier.

Als je je aan wilt melden, kan dat telefonisch of via de mail. Laat een bericht achter met de gegeven waarop je bereikbaar bent, dan neem ik spoedig contact met je op.


Vertel het me en ik zal het vergeten.

Laat het me zien en ik zal het onthouden.

Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.

-Confucius-