Het is aandacht die kleur geeft aan bloemen, geur aan het vers gemaaide gras, gezang aan de vogels en smaak aan de wijn.

David Dewulf


Wat is Mindfulness?

Mindfulness wordt ook wel vertaald als opmerkzaamheid. Het is bewust en met aandacht aanwezig zijn in het leven. Zweverig? Helemaal niet. Vanuit de mindfulness richten we ons op wat er in dit moment aanwezig is, meer niet! Het gaat er juist om met beide benen op de grond te blijven. In de huidige samenleving is multi-tasken en vooruit rennen aan de orde van de dag. Met de technologische vooruitgang, gebeurt dit in toenemende mate. In deze haastige maatschappij maken we niet vaak de tijd om stil te staan. De stroom van het leven lijkt de regie te hebben, in plaats van het individu, wijzelf. Mindfulness biedt aan ieder die de intentie heeft om te oefenen, een moment van rust en stilte. Er wordt veel aandacht besteed aan het opmerken van signalen van het lichaam, gedachten en gevoelens. Als het ware zijn we onszelf aan het fine tunen, ontdekken we onszelf. Dit geeft een ervaringsgericht inzicht, waardoor we de regie (terug) krijgen over ons eigen leven, vanuit een innerlijke kracht en vertrouwen die aanwezig zijn bij een ieder. Door momenten stil te staan is er ruimte om bewuste keuzes te maken op het moment dat er prettige of onprettige gebeurtenissen op ons pad komen. om gezond te leven en goed voor onszelf te zorgen.

Bij welke klachten kan mindfulness helpen?

Het trainen van bewust en met aandacht aanwezig zijn, kan ons helpen wanneer we

  • veel spanning of stress ervaren
  • piekeren
  • vermoeid zijn
  • angst ervaren
  • slecht slapen
  • de druk voelen van werk, het gezin, of andere activiteiten
  • kwaliteit van leven als laag ervaren

Onderzoek toont positieve effecten aan

Enkele positieve effecten die aangetoond zijn door wetenschappelijk onderzoek

  • een positief effect op pijn
  • verminderen van piekeren
  • meer ontspanning ervaren in het dagelijks leven
  • het immuunsysteem versterkt
  • beter slapen
  • fysiek fitter voelen

Door mindfulness te beoefenen kun je een andere relatie gaan ervaren tot de hindernissen die je in je leven tegenkomt, die meer lucht en ruimte geeft om op dat moment keuzes te maken die jij belangrijk vindt en goed zijn voor jezelf. Je leert stress te beantwoorden in plaats van er direct op te reageren. En ook komt er dan veelal meer ruimte om stil te staan bij en te genieten van de mooie levensmomenten.

Een voorproefje…

Stop oefening

Stop even met lezen en eventueel de andere dingen waar je mee bezig bent op dit moment. Kijk eens een minuut om je heen. Wat zie je in je omgeving? Wat is het weer op dit moment? Wie zijn er misschien verder in de ruimte? Je hebt een minuut mindfulness geoefend, oftewel opmerkzaam geweest. De kop is eraf! Wil je meer? Op de site vind je onder agenda de data van de trainingen. Ook kan je contact met mij opnemen als je nog wat extra informatie wilt hebben.


Het doelbewust aandacht schenken aan wat er op dit moment is, zonder oordeel – Jon Kabat-Zinn


Het ontstaan van mindfulness

Geschiedenis

De beginselen van de mindfulness gaan ver terug in de tijd. Een deel van de mindfulness bestaat uit het gedachtengoed vanuit het boeddhisme van 2500 jaar geleden. Daarnaast vormt de wetenschap van de westerse psychologie het tweede element. Mindfulness is de combinatie van deze oeroude Oosterse denkwijzen en de jongere inzichten vanuit de Westerse Psychologie.

Stress reductie in de jaren ’70

Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van het Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma. In de jaren 70 heeft hij deze aandachtstraining aangeboden in een ziekenhuis om mensen anders om te leren gaan met stress, pijn, angst en ziekte. Veel deelnemers hadden baat bij de benadering. De wetenschap raakte geïnteresseerd en uit verscheidene onderzoeken is de effectiviteit van de training aangetoond.

Cognitieve therapie in de jaren ’90

In de jaren ’90 is door de psychologen Zindell Segal, Mark Williams en John Teasdale de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) ontwikkeld. In deze variant van de MBSR, zijn onderdelen van de cognitieve gedragstherapie opgenomen.

Wetenschappelijk onderzoek

Sinds Jon Kabat-Zinn in de jaren ’70 de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) aanbood aan patiënten, is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. Eerst naar de effecten van dit zogenaamde MBSR programma en later ook naar effecten van de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), nadat dit programma door Segal, Williams en Teasdale ontwikkeld is en aangeboden werd aan patiënten met terugkerende depressies.

Onderzoek heeft aangetoond dat de MBSR en de MBCT een positief effect hebben. Voor een overzicht van wetenschappelijke studies op het gebied van mindfulness, verwijs ik je graag naar de literatuurstudie van Rob Brandsma